موفقیت در کنکور

مشاوره و برنامه ریزی

موفقیت در کنکور

مشاوره و برنامه ریزی

توصیه‌های تغذیه به کنکوری‌ها

توصیه‌های دبیر انجمن تغذیه به کنکوری‌ها


«تغذیه در دوران امتحان باید موجب تقویت قدرت فکری، افزایش قدرت ایمنی بدن و آرامش اعصاب و روان شود.» دبیر انجمن تغذیه ایران ضمن این هشدار، توصیه می‌کند که:

«از سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، فلفل فرنگی و مرکباتی مثل پرتقال، لیمو شیرین و لیمو ترش، توت فرنگی و کیوی غافل نشوید چرا که به علت داشتن ویتامین ث، در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش به سزایی را ایفا می‌کنند.»
او همچنین با بیان این که ویتامین گروه D در آرامش و تقویت حافظه مؤثر است، تذکر می‌دهد که: «ویتامین گروه D در جوانه‌ها، غلات سبوس‌دار، حبوبات، شیر و لبنیات، جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ به مقدار زیاد وجود دارد.» و اضافه می‌کند که: «کمبود آهن نیز قدرت تمرکز و یادگیری را کاهش می‌دهد، بنابراین افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن باید از جگر، گوشت قرمز و مرغ استفاده کنند.»

صبحانه را جدی بگیرید


خیلی‌ها عادت دارند صبحانه را مختصر بخورند. عده‌ای هم هستند که صبحانه را به طور کامل از برنامه غذایی‌شان حذف کرده‌اند. اما شما حداقل در سالی که دارید برای کنکور درس می‌خوانید، باید از این عادت‌های نادرست پرهیز کنید. حذف صبحانه از برنامه غذایی، قدرت یادگیری و خلاقیت ذهنی‌تان را در ساعات اولیه روز کاهش می‌دهد و از طرف دیگر، شما را مجبور می‌کند که نهار را سنگین‌تر بخورید و طبیعتا در ساعات بعد از ظهر، خواب‌‌آلود باشید. پس خودتان را به خوردن صبحانه کافی عادت بدهید و ضمنا، از شیر هم غافل نشوید. پزشکان می‌گویند که نوشیدن یک لیوان شیر ولرم در طول روز (و خصوصا قبل از خواب) شدیدا آرامش‌بخش است.


خوردن غذاهای چرب را محدود کنید


غذاهای چرب دیرتر از معده تخلیه می‌شوند و به همین دلیل باعث سنگینی و احساس کسالت می‌شوند. در برنامه غذایی‌تان، خوردن غذاهای چرب را محدود کنید. گوشت، جگر،‌حبوبات، سویا و سایر مواد پروتئینی را فراموش نکیند. از غذاهای پروتئینی و هیدرات کربن (مثل نان، برنج، سیب زمینی، کشمش و ...) به تناسب استفاده کنید. حتما سر جلسه امتحان هم مواد هیدرات کربنی مثل شکلات و بیسکوییت همراه‌تان باشد تا به هنگام ضعف،‌ از آنها استفاده کنید. خوردن میوه و سبزیجات تازه و کافی در طول روز هم باعث شادابی می‌شود. این را هم یادتان باشد که بلافاصله بعد از هر وعده غذایی به سراغ مطالعه نروید چون خون‌رسانی به دستگاه گوارش بیشتر می‌شود و کارایی اعمال هوشمندانه افت می‌کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد